måndag 20 april 2009

Projekt; diamanting!

Titta vad jag till min förvåning såg när jag öppnade upp balkongdörren för att andas in våren! Det har minsann börjat gro små salladsblad! Då kanske det är dags att faktiskt hänga upp balkonglådan på balkongen och låte de andra två lådorna följa samma öde. Jag är faktiskt riktigt överraskad, och jätteglad såklart!




Imorgon har vi redovisning i kemin över våra landskapsgrundämnen. Jag har kol, som är Ångermanlands landskapsgrundämne. Ser ni vad jag gjort? Jajamen, en diamantring såklart! För detta kan jag nu berätta, att diamant är kol i en av fyra former, och är det hårdaste grundämnet. Grafit, som också är kol, finns däremot i bland annat blyertspennor, som ett av det mjukaste. Ett knepigt grundämne alltså. Men visst blev det bra? Om man tar bort lite av cellofanet högst upp på ringen, hittar man lappar med information om kol och Ångermanland. Jag har även lagt dit en liten blyertspenna med en påklistrad text: Kol förekommer som grafit i blyertspennor. För att vara en ganska okreativ människa känner jag mig riktigt kreativ, och kul var det också!


Något som inte är riktigt lika roligt är att min lilla kvist har dött. Jag sörjer min fina älsklingskvist. Och inte fick jag veta vad det var heller. Har biologi imorgon, så jag tar väl med min lilla rackare dit och får veta hans namn, innan jag kan begrava honom under ett träd som har gemensamt dna med honom. Snyft. Vila i frid.


I plugget idag var vi på Naturhistoriska riksmuseet, http://www.nrm.se/. Var två supertrevliga museipedagoger som var med oss mellan 9-12, fick se världens utveckling, vara i skaparverkstaden och klämma på fossiler och dinosaurieben och titta och lära om våra svenska djur, bland annat björn, bäver och havsörn. Jag längtar tills den dag man tar med sin alldeles egna klass dit, och får uppleva när de upptäcker världen runt omkring oss, precis som jag själv gjorde när jag var en knoddis. Ikväll är jag gräsänka. T ska leka i en swimmingpool hela kvällen, har börjat en dykarkurs i stan. Hoppas han kan simma.

2 kommentarer:

  1. Åh, vad kul att det börjar komma upp grejer nu :) man blir så nöjd när man odlat helt själv från scratch, haha. Vad kul ni har i skolan, naturkunskap är bästa ämnet! Vill oxå gå på naturhistoriska och bli allmänbildad :) Pok!

    SvaraRadera
  2. Jättefin "diamantring" glömde jag skriva :) väldigt påhittigt..

    SvaraRadera