måndag 4 maj 2009

Dagens ord- gräsänka

Gräsänka kallas en kvinna vars make är bortrest. Den manliga motsvarigheten är gräsänkling. Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på ett "förförande i det fria". Därefter har ju ordet gräsänkling fått en lite annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam. Det finns även skämtsamma motsvarigheter som exempelvis golfänka/änkling, det vill säga att vara ensam på grund av att ens bättre hälft är iväg och spelar golf. (Wikipedia.se)

Jag vill såklart uttrycka att jag återigen är gräsänka. Denna gång är det dock inte dykningen utan T har jobbmöte till 23 ikväll. Börjar det bli misstänksamt mycket att göra för herrn i huset sent om måndagskvällarna? Vore jag svartis av mig vore det god tid att bli orolig nu. Men jag litar på min prins, jag vet hur motigt det var att åka iväg på mötet.

Idag tränade vi. Nu hände det äntligen! 5 km på cirka 30 minuter! Då gick jag någon minut från början också, men 5 km kom jag allt. Sprang som jag hade eld i baken, för T hade bråttom iväg sen. Nu ska jag glo på Färjan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar